راهنمای استفاده از مانیتورینگ

سیستم مانیتورینگ در حین پیشرفتگی و امکانات خاص و منحصر بفرد به گونه‌ای برنامه‌سازی و معماری اساسی آن پایه‌گذاری شده است که کاربران سیستم به‌راحتی از آن استفاده نمایند و تنظیمات آن به صورت کاملاً کاربردی و مناسب برای خدمات مانیتور سرور و سایت می‌باشد به گونه‌ای که شما به راحتی با چندین کلیک ساده و پر نمودن فیلد‌های مربوطه می‌توانید سیستم کامل و جامع برای مانیتور آپ تایم سرور و سایت خودتان داشته باشید.

برای آموزش سریع و ساده سیستم مانیتورینگ می توانید ویدئو روبرو را مشاهده نمایید و با چند کلیک ساده وب سایت و سرور خودتان را مانیتور نمایید.

مرحله اول: ورود به ناحیه کاربری

ابتدا شما می‌بایست وارد سیستم شوید برای این منظور می‌بایست به بخش ناحیه کاربری مراجعه نمایید و گزینه ورود به سیستم را انتخاب نمایید.

در این بخش چندین گزینه ورود وجود دارد که بر اساس نیاز خودتان می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

مرحله دوم: ایجاد تماس

از قسمت ایجاد تماس می توانید چندین تماس ایجاد نمایید، در بخش های این قسمت می بایست آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه خودتان وارد نمایید، محدودیتی بابت ایجاد تماس ها وجود ندارد و می توانید چندین تماس داشته باشید که در زمان ارسال هشدار، هشدارها به تمامی تماس هایی که بعدا انتخاب می نمایید ارسال گردد.

مرحله سوم: ایجاد API هشدار

در این قسمت می توانید از API ها استفاده نمایید، به طور مثال موارد زیر شامل API های هشدار هستند که بعدا در لیست اطلاع رسانی به همراه تماس ها قابل انتخاب هستند.

  • Telegram: استفاده از این گزینه این امکان را می دهد که هشدارهای قطعی و وصلی مانیتورینگ را از طریق تلگرام دریافت نمایید.
  • ServerPingCall: سیستم تماس تلفنی خودکار سرور پینگ می باشد که در زمان نیاز به ارسال هشدار، از طریق یک تماس صوتی تلفنی هشدار برای شما ارسال می گردد.
  • PushOver: استفاده از نرم افزار موبایلی و دسکتاپ سیستم PushOver برای ارسال PushNotification
  • WebHook: وب هوک یک امکان برای ارسال دستور مدنظر شما به یک آدرس خاص می باشد که از طریق متد POST انجام می گیرد که در زمان نیاز به اطلاع رسانی، هشدارها به URL درخواستی شما ارسال می گردد که می توانید طبق آن اقدام به انجام عملیات بعدی نمایید.

مرحله چهارم: ایجاد لیست اطلاع رسانی

لیست اطلاع رسانی در اصل لیستی می‌باشد که می‌تواند شامل یک یا چندین تماس باشد و در آن هر تماس دارای خصوصیت منحصر بفردی است که اطلاع رسانی با تنظیمات اختصاصی شما انجام می‌گردد.

برای ایجاد لیست اطلاع رسانی ابتدا می‌بایست چندین تماس ایجاد نمایید و سپس می‌توانید یک لیست اطلاع رسانی بسازید.

فیلدهای زیر در بخش ایجاد لیست اطلاع رسانی موجود می‌باشد:

  • لیست اطلاع رسانی / نام گروه: به منظور دادن یک نام منحصر بفرد به لیست می‌باشد.
  • ارسال اولین هشدار: با تغییر این گزینه می‌توانید تعیین نمایید که پس از چند بار خطا در مانیتورینگ و دان تایم به شما گزارش اختلال ارسال گردد. به طور مثال در صورتیکه مانیتورینگ شما هر ۱۵ دقیقه یک بار باشد و شما این گزینه را پس از ۳ بار خرابی انتخاب نمایید در صورتیکه سایت شما برای ۴۵ دقیقه به صورت مداوم یعنی ۳ بار مانیتورینگ ۱۵ دقیقه دان باشد برای شما اطلاع رسانی ارسال می‌گردد.
  • تکرار: منظور از این گزینه این است که بعد از هر چند بار بررسی مجدد در صورت وجود اخطار اطلاع رسانی برای شما انجام گیرد.
  • بیشینه هشدارها در زمان خرابی: تعداد حداکثر ارسال خطاها در کل دان تایم سرویس می‌باشد.
  • هشدار پایداری: ارسال و اطلاع سانی در هنگامیکه سرویس و مانیتورینگ شما به وضعیت عادی و یا آپ باز می‌گردد.

مرحله پنجم: ایجاد مانیتورینگ

پس از ایجاد تماس‌ها و لیست اطلاع رسانی می‌توانید یک مانیتورینگ برای خودتان ایجاد نمایید

فیلدهای زیر در بخش ایجاد و ویرایش مانیتورینگ موجود می‌باشند:

  • نام مانیتورینگ: انتخاب یک نام برای سرویس مانیتورینگ خود که در ایمیل و پیامک های اخطاریه نیز قابل مشاهده می‌باشد.
  • آدرس هاست یا آدرس آی‌پی: آدرس هاست شما می‌بایست بدون هیچ رکورد اضافه و پروتکل مربوطه باشد یعنی مثلا به صورت : ehost.ir و برای آدرس آی پی نیز می‌بایست بدین صورت وارد نمایید : 184.145.252.25. همچنین در نظر داشته باشید نمی‌بایست از http:// , https:// , tls:// , … استفاده نمایید.
  • نوع مانیتورینگ: در این بخش می‌توانید پروتکل مورد نظر خودتان را برای مانیتورینگ انتخاب نمایید.
  • هر چند وقت یکبار می‌خواهید این مانیتورینگ انجام شود؟ واحد زمانی که می‌خواهید مانیتورینگ انجام گیرد.
  • جستجو متن مورد نظر در سورس HTML برای بررسی صحت سایت (اختیاری): در صورتیکه از پروتکل HTTP مانیتورینگ استفاده می‌کنید می‌توانید این گزینه را فعال نمایید که متن خاصی در سورس HTML وب‌سایت شما نیز جستجو شود.
  • Timeout در مقیاس ثانیه (چه مقدار صبر کند تا پاسخ دریافت شود): واحد زمانی که سیستم می‌یایست به پروتکل مورد نظر متصل گردد و خطای Timeout را دریافت نماید.

مرحله ششم: گزارش گیری

در نهایت پس از ایجاد مانیتورینگ و انجام اولین دوره بررسی توسط سرور پینگ، گزارش برای شما آماده می گردد.

در بخش گزارش ها شما می توانید دوره های زمانی مدنظرتان را برای بررسی آپتایم و دانتایم انتخاب نمایید و نمودار وضعیت سرویس شما در زمان های مختلف نمایش داده می شود.

همچنین ریز تمامی بررسی ها در قسمت زیر گزارش مشخص می باشد.